Ce este Business Intelligence ?
Business Intelligence este un instrument software indispensabil pentru companiile moderne care doresc să valorifice datele istorice generate de sisteme operaționale (ERP, SFA, WMS, CRM). Principalul obiectiv pe care îl au analiștii de business sau echipele de management care folosesc astfel de sisteme BI este unul foarte pragmatic: să simplifice monitorizarea evoluției afacerii și să faciliteze analize rapide pe perioade mari de timp sau pe volume mari de date.
În esență un sistem de Business Intelligence personalizat pentru o companie include mai multe seturi de indicatori de performanță (KPI), grupați în tablouri de bord (Dashboards) generale și departamentale (pe Financiar,Vânzări, Aprovizionare, etc). Prin intermediul unor mecanisme de filtrare si corelare /asociere a datelor, fie că este vorba despre date specifice unui departament (ex: marketing) sau de date externe, este facilitată realizarea de analize ad-hoc menite să asigure o înțelegere aprofundată a diverselor aspecte din bucătăria internă a propriei afaceri.
Există astăzi mai multe platforme de Business Intelligence (Microsoft, Qlik,Tableau, Thoughtspot) care facilitează crearea de vizualizări spectaculoase peste aceste date și jucători de top angrenați în dezvoltarea de proiecte BI, fie specializați pe tehnologie, fie pe o anumită industrie, fie pe anumite segmente de nișă.
Însă, marea provocare cu care se confruntă echipa de management, ca utilizator final al unui astfel de sistem de Business Intelligence este să întrețină aceste sisteme: atât în ce privește actualizarea constantă cu date proaspete, preluate din sistemele operative interne (ERP, SFA, CRM, WMS) cât și cu date externe, preluate din piață sau din sistemele ERP ale partenerilor.
Este important de reținut că fiecare sursă de date necorelată din start și adăugată în sistemul BI, sporește complexitatea și induce factori ce pot altera semnificativ acuratețea datelor supuse ulterior analizei.
Uneori proiectele de Business Intelligence eșuează. Din experiența noastră eșecul apare fie atunci când beneficiarul își pierde încrederea în acuratețea datelor încărcate în sistem, fie atunci când arhitectură sau platforma aleasă a fost una rigidă care nu a permis dezvoltarea și evoluția sistemului BI în acord cu cerințele în continuă evoluție ale acestuia.
Atunci când alegeți o platformă de Business Intelligence sau un anumit partener este bine să vă asigurați că înțelegeți diferențele dintre opțiuni, că alegeți o platformă din cadranul liderilor (vezi studiul Gartner) și că aveți încredere în furnizorul ales că acesta este capabil să extragă datele operative necesare din ERP și din celelalte sisteme IT, dar și că partenerul ales are capacitatea și experiența dovedită că poate asigura un nivel ridicat de acuratețe a datelor la un preț competitiv.